Design is mijn geheim wapen* waarmee ik gebruikers help hun doel te bereiken.

* ok niet zooo geheim ;)

Zoeken, afstand nemen, herbekijken, twijfelen, herbeginnen, tractie krijgen, aftoetsen, bijsturen, … landen. Een designproces is telkens weer jezelf tegenkomen (imposter-syndrome check!) maar ook telkens (en gelukkig maar) landen op een plek waar het functionele gedragen wordt door een design dat bijna onzichtbaar de gebruiker prikkelt en engageert.

En design doet meer aan die interactie dan de kleurtjes en de fonts. Design begint bij onderzoek. Waar lopen gebruikers tegenaan, welke hordes blijken onoverkomelijk, waar liggen ze van wakker? Design is, samen met het team, keuzes maken, de lat hoog genoeg leggen, en samen triomferen als we zien dat het product werkt.

Gewapend met mijn designskills maak ik de vertaalslag van strategische inzichten en waardevolle feedback van gebruikers naar een concreet design(systeem). Dat is wat een goed design doet. En dat is wat me energie geeft om telkens weer op zoek te gaan naar die juiste balans tussen vorm en functie.

Expertises

  • Elk project vereist een specifieke aanpak. Na een korte verkenning van de doelstellingen en binnen de beperkingen van tijd en budget stel ik een UX-strategie voor. Zo’n ‘plan van aanpak’ moet op de meest efiiciënte manier een product opleveren dat business-KPI’s bereikt en superwaardevol is voor de eindgebruiker.

  • Elk gebruikerssegment goed begrijpen in zijn werkmethodes is primordiaal om een relevant product te kunnen bouwen. Ook hier is de aanpak maatwerk: kwalitatief onderzoek adhv interviews, afbakenen van segmenten met het oog op doelgerichte communicatie en specifieke features, treetesting om een navigatie te testen, …

  • Schetsen en wireframing van processen en flows, gaande van een automatisch ticketing systeem tot de onboarding van een nieuwe klant. Bij lo-fi prototyping draait het allemaal om alignering binnen het team. Een concept moet onderbouwd zijn naar waarde voor de eindgebruiker, maar dient net zo goed technisch haalbaar en schaalbaar te zijn.

  • Elk schaalbaar product heeft nood een designsysteem dat elke ambiguïteit wegneemt en de richting zet voor het team. Als UX-designer sta ik aan de wieg van dit systeem en help ik het groeien tot een niveau van consistentie en detail zodat het een onmisbaar onderdeel wordt van de productontwikkeling.

  • Het geheime wapen in volle actie. In deze fase zoek ik naar de sweet spot tussen doel en emotie. Design is de kers op de taart maar ook de onmisbare stap om een merk een smoel te geven zonder op de voorgrond te treden. Want een goed design brengt de gebruiker in een state of mind die hem motiveert om verder te gaan, en da’s dan weer ‘good for business’ ;)

Portfolio

Zin in koffie?

Ik hoor graag wat de noden zijn en hoe ik het team kan versterken.

Stuur een bericht