Helan, een verfrissende fusie van twee grote ziekenfondsen.
In 2020 werd een fusie op poten gezet van twee grote Belgische ziekenfondsen: Partena en OZ. Het Gentse comunicatiebureau Duke&Grace (vandaag onderdeel van Spingbok) kreeg de rebranding toegewezen en vroeg mij mee aan de kar te trekken om het merk ook een digitaal gezicht te geven onder codename ‘Tigris’.
Het digitaal concept
In een eerste fase moest het C-level van de betrokken partijen overtuigd worden dat de merkoefening ook digitaal zou werken. Ik werd gebriefd door het creatief management van Duke&Grace waarbij de geest van het nieuwe merk werd toegelicht, naast enkele reeds concrete bouwstenen: logo, baseline, kleurenpalet, typografie, vormentaal. In een traject van twee weken met regelmatige aftoetsmomenten werkten we toe naar een keynote. Ik mocht ook het concept zelf brengen aan de klant door een vijftal ‘keypages’ voor te stellen: homepage, pillarpage (thema arbeidsongeschiktheid), zoekpagina voor terugbetalingen, productpagina (Dentalia tandverzekering) en het Helan Magazine.
Strategische fase
Een overtuigde klant liet ons schakelen naar fase 2. We kregen 3 maanden om de site op te leveren, klaar voor back-end ontwikkeling. De integratie in hun cms zou de klant zelf op zich nemen, dus lead-development werd vanaf dag 1 betrokken. Mijn verantwoordelijkheid verschoof van UI-design naar een strategische rol. Een steengoeie frontend-developer van D&G zou mijn designvoorzet gebruiken om gevalideerde strategische keuzes meteen in html naar een design om te zetten. Een zeer onconventionele manier van werken (ook voor mij), maar achteraf bekeken goud qua aanpak.
Met een tweetal weken voorsprong op frontend liet ik (in tandem met een zeer straffe PM) concepten valideren door de klant waarbij de focus evolueerde doorheen vier belangrijke ‘epics’
Service: sleutelpagina’s aflijnen en ruw uittekenen rond allle dienstverlening ten behoeve van de Helan-klant
Sell: flows bepalen om de aanvullende producten in de vitrine te zetten met het oog op effectieve conversie
Contact: self-service flows zodat de bezoeker zelf het antwoord kan vinden alvorens contact op te nemen
Magazine en e-mailtemplates
Samen met de marketing-afdeling van Helan presenteerden we ook maandelijks aan het management van Helan om voortschrijdend inzicht en de belangrijkste beslissingen toe te lichten.
Enkele conceptschetsen om een idee te geven van het niveau van detail in deze fase.
Treetesting klantenzone
Klanten van Helan zijn heel welwillend om deel te nemen aan onderzoek en zo waardevolle inzichten te brengen in het structureren van content. Bij een treetesting test je letterlijk een boomstructuur aan de hand van concrete zoekopdrachten. 521 deelnemers werkten de 10 zoekopdrachten af en gaven onze zo een helder beeld van waar onze assumpties klopten en waar bijsturing nodig was.
Helan Zorgwinkel
UX-concept voor de vernieuwde Helan-Zorgwinkel, technisch opgezet met Odoo-software.